De la Renault Type A la Megane R.S.
Primele realizări sportive
începuturile
Încă de la început, Louis Renault a înțeles pe deplin importanța realizărilor sportive în dezvoltarea și consacrarea imaginii de marcă. Pe 24 decembrie 1898, a demonstrat superioritatea primei sale mari inovații: transmisia directă. Voiturette Tip A a fost primul automobil care a urcat dealul Montmartre pe Rue Lepic.
Ajutat de acest prim succes, automobilismul devine principala arenă de promovare a automobilelor Renault, care obțin la începutul secolului XX o serie de victorii în competițiile Grand Prix. Renault Type K, cu primul motor proiectat de Renault, a devenit celebru în 1902 câștigând cursa Paris-Viena. Primul Război Mondial a întrerupt competițiile automobilistice în Europa, însă Renault nu a rămas departe de automobilismul sportiv pentru mult timp. „Rombul Renault” a revenit în forță în anii 1920 cu impresionantul model Renault 40CV. Titlul de la Raliul Monte Carlo din 1925 l-a adus în atenția publicului, reușind în același timp sa bată numeroase recorduri de viteză pe circuit.
sosirea lui Gordini
În 1958, Renault l-a numit pe constructorul italian Amédée Gordini șef al diviziei de automobilism sportiv. S-a născut astfel legendarul Renault 8 Gordini. Bolidul a devenit simbolul succesului pentru o întreagă generație de piloți. Popularitatea sa uriașă a condus la crearea Cupei Renault 8 Gordini, în 1966. Astfel s-a născut seria de competiții cu autovehicule ale aceleiași mărci.
În iulie 1970, lansarea modelului Renault 12 Gordini s-a transformat în „Ziua G”, o adunare a proprietarilor de autovehicule Gordini pe circuitul Paul Ricard. Spiritul acestui eveniment rămâne viu și în prezent în competițiile World Series by Renault. În același timp, Formula Renault a debutat cu primele autovehicule echipate cu motorul Renault 12 Gordini. Franța a găzduit primul campionat de Formula Renault în 1971.
depășire pe circuit montan
În 1973, Renault devine acționarul majoritar al societății Alpine, un mic producător francez fondat de Jean Rédélé, cu care exista deja o colaborare de mai mulți ani. Anul 1973 a fost unul de maxim succes, Alpine A110 „Berlinette” câștigând primul Campionat Mondial de Raliuri.
Istoria Renault în Formula 1
primii pași în Formula 1
Divizia Renault Sport a fost fondată oficial în 1976, odată cu lansarea programului competițional pentru autovehicule monopost: Formula 2, Sport Le Mans, apoi Formula 1 în 1977. Renault a început să concureze în Formula 1 ca echipă sașiu-motor. Brandul s-a plasat în avangarda tehnologică cu o inovație-cheie: motorul turbo. Datorită faptului că mărcile concurente foloseau motoare atmosferice, Renault a aliniat la start un motor V6 cu turbocompresor. În același timp, Didier Pironi și Jean-Pierre Jaussaud au câștigat Cursa de 24 de ore de la Le Mans în 1978 la bordul unui Alpine-Renault A442B, propulsat de motorul turbo Renault V6. Renault a reușit prima victorie în Formula 1 în 1979, cu ocazia Grand Prix-ului francez, cu Jean-Pierre Jabouille la volanul unui bolid RS11.
La începutul anilor '80, Renault a câștigat 15 titluri de Grand Prix și a terminat pe locul doi în 1983 datorită lui Alain Prost, înainte de a se retrage din competiție la sfârșitul sezonului 1985. Renault a câștigat fără drept de apel pariul pe care și l-a asumat cu motorul turbo, în care nimeni nu credea la acel moment.
revenirea
Renault a revenit pe circuitele de Formula 1 în 2001, când a cumpărat echipa Benetton. În 2002, numele oficial al acestei echipe a devenit Renault F1 Team.
Ascensiunea Renault F1 Team coincide cu cea a lui Fernando Alonso, care a câștigat două titluri mondiale consecutive la piloți, în 2005 și 2006. În plus, noua echipă a câștigat și două titluri la constructori, în aceeași perioadă.
În 2011, Renault decide să se concentreze asupra producției de motoare pentru alte echipe. Renault F1 Team este vândută către Genii Capital. Astfel, motoarele Renault ajung să propulseze echipa Red Bull Racing spre câștigarea campionatului mondial: patru titluri la constructori în perioada 2010-2013. Sebastian Vettel intră în cartea recordurilor, devenind cel mai tânăr cvadruplu campion mondial din istoria Formula 1.
2019, un an fascinant pentru Renault
După ce ne-am reconfirmat poziția de constructor în Formula 1, am avansat prin intermediul performanțelor obținute și spectacolului oferit fanilor.
Ne aflăm în avangarda inovațiilor, atât pe circuite, cât și pe șosele și ne-am utilizat experiența în sporturile cu motor și în domeniul propulsiei electrice pentru a dezvolta împreună cu echipele Renault F1 o tehnologie hibridă inovatoare și exclusivistă: Renault E-TECH.
o identitate nouă
In 2021, Alpine Cars, Renault Sport Cars și Renault Sport Racing s-au reunit sub conducerea Alpine, pentru a forma o marcă dedicată mașinilor de curse inovatoare, autentice și exclusiviste ale Groupe Renault. Cunoscută deja pentru succesul în cursele de anduranță și raliuri, în anul 2020 marca Alpine și-a dezvăluit noua identitate: Echipa Alpine F1.
Înarmați cu tehnologia hibridă Renault E-TECH, suntem singurul furnizor de motoare pentru această echipă, care beneficiază de ingeniozitatea și experiența bogată pe care am acumulat-o în domeniul motorizărilor hibride.
Renault Sport înseamnă și...
campionatul Renault Sport
pasiunea pentru automobilism
inovații tehnologice: de pe circuit pe șosea
competiția: inspirația noastră pentru plăcerea ta la volan!