Fabrica în care o gamă de modele de la diferite mărci defilează de-a lungul liniilor de producție: Renault Kangoo, Mercedes Citan și cel mai recent, Nissan Townstar. Iată-ne la uzina Maubeuge. Renumită pentru că a produs Kangoo în ultimii 25 de ani, fabrica a devenit centrul de excelență al Alianței pentru vehicule comerciale ușoare. Este o ilustrare perfectă a colaborării reciproc avantajoase între membrii Alianței și parteneri. În acest caz specific, Renault, Nissan și Daimler împart toate aceleași linii de producție. Lucrând împreună, fabrica devine mult mai eficientă și mai competitivă, în beneficiul clienților. Jean-Philippe Daveau, directorul fabricii Maubeuge, explică în detaliu.

 

Excelența ca marcă înregistrată. Expertiza, dovada încrederii pentru cei doi parteneri, Daimler și Nissan. După ce a produs peste 6 milioane de vehicule din 1971, fabrica Maubeuge a devenit un punct de referință pentru automobilele franceze. 50 de ani de vehicule trimise în cele patru colțuri ale globului, satisfacând nevoile fiecărei piețe.

Jean-Philippe Daveau, Director fabrica Maubeuge

Fabrica Maubeuge a devenit centrul de excelență al Alianței pentru vehicule comerciale, fiind în funcțiune de o jumătate de secol, promovând 25 de ani de experiență în fabricarea Kangoo și un deceniu de expertiză în vehicule. 

Trei tipuri de clienți

Colaborarea vibrantă cu Alianța și partenerii săi a dat naștere la o încredere reînnoită din partea Daimler și Nissan, cu noi modele produse pe baza noii generații de Kangoo și care urmează să fie disponibile și cu motoare electrice.

 

Încrederea reînnoită a Daimler și Nissan se datorează astăzi unei bune colaborări în cadrul Alianței și  partenerilor săi, fapt care a dus la dezvltarea de noi modele produse pe baza noii generații Kangoo, toate disponibile și în versiune electrică până în 2023.

 

"Datorită experienței noastre în producția de vehicule utilitare ușoare, cei doi parteneri ai noștri Mercedes (Daimler) și Nissan și-au reînnoit angajamentele. Un avantaj care ne ajută să creăm o legătură puternică și să producem mașini eficiente pentru cele trei tipuri de clienți. Este o dovadă a excelenței demonstrate zi de zi, de fiecare angajat," explică Jean-Philippe Daveau.

De la SUC la MCA, modelele emblematice care și-au pus amprenta

Istoria fabricii Maubeuge a început în 1969. Société des Usines Chausson (SUC), un important antreprenor de automobile din Franța la acea vreme, a cumpărat un teren la marginea orașului, unde s-a apucat să construiască o fabrică. La început, a fost în întregime dedicată ștanțării și caroseriei. Unitățile pentru vopsire, asamblare și finisare au fost create ulterior, în 1971; în același an, R15 și R17 au părăsit porțile fabricii pentru prima dată. 

 

Renault a cumpărat apoi partea rămasă la SUC. Pe 1 iulie 1981, uzina Maubeuge a devenit Maubeuge Construction Automobile (MCA). Peste 20 de modele și-au pus amprenta pe istoria fabricii: emblematicele Renault 12, Renault 18, Fuego, Renault 21 Medallion și Nevada. 

Revoluția Kangoo

Momentul de cotitură major a fost anul 1993, odată cu lansarea Planului MCA 2000, care urmărea să asigure sustenabilitatea fabricii, prin restructurare organizațională și investiții considerabile. Implementarea planului a dus la decizia de a produce Kangoo – o furgonetă utilitară ușoară, disponibilă și în versiunea de minivan pentru persoane fizice – exclusiv la MCA, din 1997 încoace. 

 

Kangoo, care va sărbători a 25-a aniversare anul viitor, a devenit rapid un vehicul emblematic cu unități vândute în întreaga lume, inclusiv în Japonia. Clienți privați, comercianți și operatori de flote: Kangoo a câștigat inimile tuturor. Kangoo a devenit de atunci un reper pe segmentul său, cu aproape 4 milioane de unități fabricate, dintre care 70.000 fiind modele electrice. Un succes atât în rândul clienților, cât și al producătorilor din întreaga lume. 

Daimler și Nissan se alătură activității de la Maubeuge

Recunoașterea fabricii Maubeuge ca centru de excelență pentru vehiculele utilitare a venit în 2012, când Alianța și Daimler au decis să-și pună resursele la comun. Scopul: extinderea gamei de produse, optimizarea resurselor disponibile și dezvoltarea tehnologiei inovatoare care ar fi esențială pentru automobilele actuale și viitoare. Astfel a sosit Mercedes Citan pe linia de producție alături de Kangoo. Parteneriatul a beneficiat de capacitatea mare de producție a șantierului și de expertiza internă; două atuuri care au contribuit la păstrarea moștenirii culturale și a identității fiecărei mărci.

 

Acest parteneriat este, de asemenea, o poveste despre oameni și mașini, despre seturi de abilități care se potrivesc perfect și instrumente unice concepute de echipele ambelor companii pentru a îmbunătăți continuu calitatea la posturile de lucru. De exemplu, fabrica Maubeuge a instalat o cabină de lumină care a fost inspirată de liniile de producție germane și de atunci a fost folosită pentru a verifica armonia fiecărei nuanțe de vopsea din culoarea caroseriei. Procesele de control al calității și de aprobare au fost optimizate. Ani de muncă sub semnul pasiunii, care se concretizează prin încrederea reînnoită anul trecut în august: Daimler a confirmat că Mercedes Citan va face parte din gama sa și a încredințat producția fabricii Maubeuge care va folosi noul Kangoo ca bază. 

 

În același timp, un o nouă marcă a Alianței s-a alăturat poveștii fabricii Maubeuge. În 2019, un nou parteneriat strategic, unul care reflectă colaborarea mereu vibrantă în cadrul Alianței, a fost semnat cu Nissan pentru producția NV250 care se baza pe modelul Kangoo la acea vreme. Colaborarea a fost reînnoită o data cu noul Kangoo, care acum se regăsește pe linia de producție alături de vărul său, Nissan Townstar.

 

După cum explică Jean-Philippe Daveau, “Începând cu acest an, am reînnoit întreaga gamă. Am investit 450 de milioane de euro pentru a transforma fabrica și pentru a găzdui toate versiunile  tuturor mărcilor, inclusiv modelele electrice. Ca atare, am lucrat pentru a crește capacitatea, dar am instruit și ajutat în primul rând angajații să accepte modificările aduse fiecărei stații de lucru.”

Echipamente industriale XXL și o transformare electrică

Pentru a face loc celor mai noi modele ale celor trei mărci, fabrica și-a transformat atelierele de producție, îmbunătățind în același timp ergonomia și calitatea fiecărei stații de lucru. A fost instalată o linie de presă XXL impresionantă, cea mai mare din fabricile Alianței, pentru a produce piese de format mare. În atelierul de caroserie, au fost adăugați peste 630 de roboți noi pentru a asambla corpurile celor mai noi modele, cu numeroase ajutoare pentru a facilita manipularea pieselor. Linia de finisare a atelierului de vopsire este acum mai modernă, mai ergonomică și mai conectată ca niciodată. 

 

Liniile de producție și instalațiile au necesitat, de asemenea, măsuri de adaptare pentru a încorpora direct versiunile electrice de Kangoo, Townstar și Citan. În aceast context, fabrica a construit un atelier de asamblare a bateriilor și a integrat instalarea bateriilor direct pe liniile de asamblare. O adevărată transformare care arată dorința fabricii Maubeuge de atinge excelența. Fie că este vorba de Renault, Mercedes sau Nissan, a fi „Made in Maubeuge” este o sursă de mândrie pentru cei 2.500 de angajați ai săi, dar și pentru Alianță!

Fabrica Maubeuge, piatra de temelie a hub-ului ElectriciCity

Datorită expertizei sale în fabricarea lui Kangoo ZE, pionier și lider de 10 ani, fabrica Maubeuge este un jucător cheie în accelerarea tranziției electrice pe segmentul vehiculelor utilitare ușoare și contribuie la strategia ambițioasă a ElectriCity, noul reper electric pe care îl integrează din acest an. Cu ambiția de a produce peste 400.000 de vehicule electrice până în 2025, acest pol industrial care reunește cele trei fabrici: Douai, Maubeuge și Ruitz din Hauts-de-France își propune să devină cel mai important și competitiv centru de producție din Europa.