De la Megane Scenic la Scenic E-Tech 100% electric, cinci generații născute în Douai

Cea de-a cincea generație Scenic E-Tech electric, care urmează să intre în vânzare în curând, este fabricată în Douai Franța, locul unde s-a născut în 1996. Cine ar putea vorbi mai bine despre evoluția acestui model iconic și despre locul unde este fabricat decât Franck Lucas, Unit Manager, care sărbătorește anul acesta 41 de ani de când lucrează la uzina din Douai. Franck a fost implicat în producția tuturor celor cinci generații ale Scenic, asistând la progresele tehnologice de la o iterație la alta, precum și la îmbunătățirile aduse stațiilor de lucru și metodelor de fabricație din cadrul fabricii. Îl lăsăm pe Franck să vă povestească despre evoluția unuia dintre flagship-urile producției franceze a Renault, unde spiritul de echipă a rămas intact chiar și după atâta timp.

Youtube este dezactivat. Permiteți cookie-urilor să acceseze conținutul video.

Când Franck Lucas și-a început cariera în Douai în 1982, a lucrat ca operator de montaj în atelierul de producție a bordurilor dedicate Renault 11. După ce a avansat mai multe poziții, a fost prezent la nașterea lui Megane, noul model compact care a înlocuit Renault 19. În anul următor, în 1996, a fost lansată o variantă a Megane, denumită "Megane Scenic", care a devenit primul MPV compact din Europa. Numele vine de la conceptul compact din 1991 numit S.C.E.N.I.C., care înseamnă "Safety Concept Embodied in a New Innovative Car". Prima generație Scenic a înregistrat un succes imediat, fiind vândute aproape 2,8 milioane de unități. Ca dovadă a succesului său, a câștigat prestigiosul premiu "Mașina anului în Europa” în 1997, o performanță pe care Scenic E-Tech electric a repetat-o 27 de ani mai târziu, devenind "Mașina anului" în 2024.

Renault Scenic E-Tech 100% electric

"Am fost destul de norocos să cunosc toate cele cinci generații ale Scénic. Nu mai este aceeași mașină, dar are același spirit. Ce evoluție!"

 

Franck Lucas, Unit Manager, Douai Ampere ElectriCity Manufacture

Scenic și Douai, o evoluție cu traictorie comună

Franck își amintește chiar și primele părți ale modelului Scenic la care a lucrat, portierele. El și-a dat seama imediat că Renault a făcut un salt uriaș înainte o dată cu acest model nou, ce avea un interior spațios, total inovator la acea vreme. Ca atare, fabrica Douai în sine a trebuit să evolueze pentru a se ridica la ambițiile modelului. Pe lângă instalarea unor roboți noi, toate metodele de operare au fost reproiectate, în special ergonomia stației de lucru, ceea ce a permis o mai mare libertate de mișcarea operatorilor.

 

În vederea celei de-a doua generații Scenic din 2003, au fost aduse îmbunătățiri suplimentare, cum ar fi semi-automatizarea instalării habitaclului, care a redus sarcina fizică necesară la montaj. În 2009, a treia generație, care a renunțat la numele Megane pentru a deveni un model separat, a coincis cu introducerea liniilor de asamblare cu elevator, unde vehiculele puteau fi ridicate și coborâte pentru a se potrivi operațiunilor de asamblare, o inovație fantastică pentru munca operatorilor. A patra generație și-a făcut apariția în 2016 și, odată cu aceasta, digitalizarea liniilor de producție. Vehiculele și piesele sunt acum conectate permanent la sistemul digital al fabricii, permițând o monitorizare mult mai bună a lanțului de aprovizionare.

Renault Scenic E-Tech 100% electric

Scenic E-Tech electric, o evoluție radicală

Cea mai radicală schimbare a venit cu cea de-a cincea generație. Scenic devine un model 100%electric, proiectat pe o platformă dedicată, AmpR Medium. Fabrica istorică din Douai este transformată pentru a găzdui noua platformă electrică, care a necesitat o investiție de 550 de milioane de euro. O linie de asamblare nouă, flexibilă, ce poate să acomodeze până la 4 platforme pentru construcția unei game largi de vehicule. Stațiile de lucru au fost reorganizate pentru a asigura o flexibilitate maximă, iar linia de asamblare a fost reconstruită pentru a integra și instalarea bateriilor în cadrul procesului. Această transformare a facilitat, de asemenea, o serie de modificări asupra stațiilor de lucru, inclusiv introducerea "kitting-ului complet", ceea ce le-a permis operatorilor să aibă toate piesele necesare la îndemână.

 

Potrivit lui Franck, există două lucruri care nu par să se fi schimbat: preocuparea pentru siguranță, un adevărat laitmotiv în cadrul fabricii, și camaraderia echipelor, pe care le descrie ca fiind o familie, cu multă solidaritate între operatori. Dorința de a trăi această stare de spirit, care le permite celor din Douai să declare cu mândrie că vehiculele lor sunt fabricate în Franța, l-a determinat pe Franck să treacă la următoarea etapă a carierei sale.

Renault Scenic E-Tech 100% electric

Formarea, mijloc de transmitere

Astăzi, datorită experienței sale, Franck este responsabil de școala de dexteritate. "Am reușit să cresc de la operator la manager de unitate, trecând printr-o serie de poziții în cadrul mai multor departamente de producție, înainte de a deveni formator," spune el.

 

El îi instruiește pe toți noii sosiți, precum și pe operatorii seniori și desfășoară sesiuni de instruire statice și dinamice pentru a-i ajuta să stăpânească mișcările, ritmul și precizia necesare pentru a fi cât mai operativi pe linia de asamblare. El insuflă mereu același spirit de camaraderie pe care el însuși l-a descoperit când a început în Douai, acum 40 de ani. Odată cu modelele electrice Megane și Scenic și, în curând, Renault 5 E-Tech electric, o nouă eră se conturează. Franck își încurajează ucenicii să meargă dincolo de ceea ce învață alături de el, convins că progresul rămâne cea mai bună garanție a viitorului pe termen lung pentru uzina din Douai.